Fouten maken mag,

als je er maar van leert!

LeanScan aanvragen

KAIZEN

Kaizen: Continu verbeteren 

Kaizen is geen snelle methode of een tool. Het is een levensfilosofie. Kaizen betekent letterlijk ‘verandering’ (Kai) om ‘goed te worden’ (Zen). Veranderen om beter te worden.

Ook de vertaling naar ‘uiteen halen en opnieuw in elkaar steken op een betere manier’ wordt gebruikt. Je kunt dan denken aan een proces, een systeem, een product of een dienst.  

Fouten maken mag!  

Bij het verbeteren is het belangrijk om achter de root-cause ofwel de echte kern van een probleem te komen. Hierdoor kom je tot de echte verbeteringen. En wat ook belangrijk is: Fouten maken mag, als je er maar van leert! Je kunt immers niet verbeteren als je niet mag uitproberen of iets beter of juist niet beter werkt. 

Kaizen voor en door iedereen 

Iedereen in de organisatie neemt deel in Kaizen. Van de werkvloer tot de directie. Iedereen is betrokken en neemt deel in de veranderingen. Iedereen wordt gemotiveerd om regelmatig kleine veranderingen teweeg te brengen en dus continu te verbeteren. 

Aandacht voor de mens 

Zonder respect voor de medewerkers is continu verbeteren onmogelijk. Het is belangrijk om een cultuur te creëren waar continu verbeteren een vast aspect wordt van de bestaande bedrijfsprocessen. Creëer een lerende organisatie, waarbij het je een deel van je werk is om je werk te verbeteren! Een veel gemaakte fout is dat het als een project wordt beschouwd. 

Geen dag zonder Kaizen!  

Kaizen betekent geen enkele dag voorbij laten gaan zonder enige mate van verbetering. In wezen is het een heel simpel en natuurlijk proces. Door de vraag te stellen: “Wat kan er beter en Wat doen we daaraan maak je al een begin! 

En nu aan de slag?

Heb je nog meer informatie nodig? Neem contact met ons op!