Wat is Lean en wat voegt het toe?
Lean is geen quick fix! Het is een ‘way of life’. Een keuze voor de lange termijn. Lean gaat over het structureel aanpakken van processen, continue verbetering en investeren in mensen. Van iedereen wordt daarbij inbreng verwacht. Van de werkvloer tot directie. Bij Lean gaat het vooral om slimmer werken en niet om harder werken!
Als je Lean werkt dan kijk je naar hoe je optimaal kunt presteren voor je klant. Het is een manier van werken waarbij je kijkt naar wat waardevol is voor de klant. Dit noemen we klantwaarde. Wat ziet de klant als toegevoegde waarde en waarvoor is de klant bereid te betalen?
Alles wat geen waarde toevoegt noemen we binnen Lean verspilling. Vaak voeren bedrijven onbewust enorm veel overbodige stappen uit in een proces. Dit kunnen bijvoorbeeld verspillingen zijn op het gebied van wachttijden, voorraad of onnodig transport.
Het is belangrijk om de activiteiten die waarde toevoegen te behouden en te optimaliseren. De activiteiten die geen waarde toevoegen moeten zoveel mogelijk verwijderd worden.