PrestatieHuis
Het prestatiehuis geeft alle onderdelen weer die aandacht behoeven in geval van het organiseren van een professionele bedrijfsvoering. Het huis bestaat uit de volgende onderdelen
Purpose, missie, visie, kernwaarden
Dit is het fundament waarop gebouwd wordt. Zoals bij de bouw van een huis begonnen wordt met het fundament, is het goed te bepalen wat de organisatie ten diepste drijft (purpose) en waar de organisatie aan herkenbaar is (kernwaarden), wat het bestaansrecht is (missie) en waar de organisatie voor wil gaan (visie).
Bedrijfsstrategie
In de bedrijfsstrategie wordt gedefinieerd hoe de visie gerealiseerd moet gaan worden. Hier wordt allereerst gekeken naar sterktes en zwaktes enerzijds en kansen en bedreigingen anderzijds. Vervolgens wordt bepaald welke Product Markt Combinaties (PMC’s) bediend gaan worden, wat voor de bediening hiervan vanuit het klantperspectief belangrijk is (product innovatie, klantaandacht, superieure operatie en uitvoering), en hoe dit door de onderneming op bedrijfsniveau gerealiseerd gaat worden. Tenslotte worden concrete doelstellingen gedefinieerd om tot realisatie van de bedrijfsstrategie te komen
Functionele strategieën
De bedrijfsstrategie wordt door vertaald naar een marketing en verkoopstrategie (commerciële strategie), een supply chain strategie en strategieën op het gebied van Finance, IT, HR etc. Deze functionele strategieën moeten vervolgens uitgewerkt worden in processen, systemen en de organisatie.
Organisatie & Mensen
Is er duidelijkheid met betrekking tot taken en verantwoordelijkheden? Hoe loopt de interne communicatie? Hoe werken medewerkers en teams samen? Zijn er mogelijkheden op het gebied van opleiding en talentontwikkeling?
Processen
Dit behelst procesmanagement en procesinrichting in algemeen zin, maar ook functie specifieke processen (bv. marketing, verkoop, supply chain management, HR, IT, Finance) als ook cross-functionele processen (bv. performance management, verandermanagement, veiligheidsmanagement, project management, duurzaamheidsmanagement, etc.).
Systemen
Processen en mensen worden ondersteund door machines, hard- en software. Ook onderwerpen zoals data analytics, business intelligence en master data management vallen hieronder.
KPI’s
Key Performance Indicatoren (KPI’s) geven aan of de organisatie op koers ligt om de gestelde strategische doelen te realiseren.
Leiderschap
Hoe ziet het leiderschap en aansturing er binnen de organisatie eruit? Hoe ervaren medewerkers dit?
Cultuur
De bedrijfscultuur bestaat uit de ongeschreven regels, gewoonten en gedrag van de medewerkers binnen een organisatie. De impact van de bedrijfscultuur is groot: ze bepaalt hoe goed je je voelt op het werk, hoe collega’s met elkaar omgaan en hoe succesvol een bedrijf is. De samenwerking, vertrouwen en feedback binnen de organisatie wordt bekeken.